Odbiorcy promocji
Określenie odbiorców promocji i motywów zakupu. Myśląc o skutecznej promocji, należy odpowiedzieć sobie na pytanie, do kogo ma być ona skierowana? Odbiorcy promocji to nie tylko osoby dokonujące zakupu, czyli nabywcy. To również bezpośredni użytkownicy produktu (np. dzieci wpływające na decyzje rodziców o zakupie słodyczy), osoby decydujące o zakupie (np. nauczyciel wymagający od ucznia zakupu określonych podręczników lub przyborów szkolnych), inni użytkownicy produktu (np. koledzy posiadający już określony produkt), doradcy profesjonalni (np. mechanik samochodowy sugerujący zakup określonej marki oleju samochodowego), sprzedawcy doradzający w punktach sprzedaży (np. nakłaniający do wyboru tej, a nie innej marki), instytucje uznane za wpływowe (np. przepisy prawne mówiące o konieczności przewozu dzieci w specjalnych fotelikach samochodowych), liderzy opinii, czyli osoby uznane za godne naśladowania (np. powszechnie znani aktorzy, dziennikarze, sportowcy). Znajomość odbiorców promocji umożliwia precyzyjne sformułowanie przekazu oraz właściwy dobór kanału komunikacji. Przykładem trafnego zdefiniowania odbiorcy jest umieszczanie przekazów promocyjnych sprzętu wędkarskiego w magazynach wędkarskich, czy też wysyłanie do szkół katalogów informujących o nowych podręcznikach do nauczycieli.